Millised on trendid meedias ja tarbijate käitumises 2023. aastal? Dentsu meediaagentuurid valmistasid turgudeülese kokkuvõtte, mis aitab alanud aastaks valmistuda.
Dentsu meediaagentuuride (Carat, Dentsu X ja iProspect) eksperdid ja spetsialistid on juba teist aastat järjest avaldanud meediatrendide ennustused turundajatele kogu maailmas. Enam kui 35-leheküljelisest raportist saab põhjaliku ülevaate faktoritest, mis mängivad rolli selles, kuidas kaubamärgid peaksid kohanema tarbijakäitumise muutumisega ning millel on oluline mõju tulevastele kampaaniatele ja turunduseelarvetele. 2023. aasta 10 peamist trendi jaotuvad kolme üldisesse kategooriasse: sisu, kaubandus ja kogukond.
“Eelmisel aastal olime tunnistajaks väga erinevale geopoliitilisele maastikule ning uutele ja väljakutseid pakkuvatele majanduslikele muutustele, mis on sundinud turundajaid ja inimesi päriselt peatuma ning asju ümber hindama. Läbi kogu selle ebakindluse oleme näinud uute tarbijakäitumiste esilekerkimist, põnevaid tehnilisi uuendusi ning ka järjest suuremat huvi kasumlike uute meediavõimaluste vastu,“ kommenteerib dentsu Eesti strateegiajuht Kristiina Kaasiku.
Dentsu ennustused 2023. aastaks ja sellele järgnevaks on:
Sisu
2023. aasta toob muudatusi inimeste tarbitavas sisus ja selles, kuidas nad seda teevad. Digiplatvormidele ülemineku kiirus ei näita aeglustumise märke, eriti tellitavate videote ja mängude sektoris. Majandusmaastiku muutused panevad tarbijad hindama platvormide arvu ja liitumisega seotud kulusid. Üldine digiplatvormidele ülemineku kiirus ei näita aeglustumise märke. See pakub tarbijatele hulgaliselt alternatiive ning annab ka brändidele võimalusi püüda tarbijate tähelepanu.
- #1 AVOD eats SVOD – maailm juhtivad voogedastusplatvormid Netflix ja Disney on teavitanud üleminekust osaliselt reklaamidega voogedastusplatvormidele. Põhjusteks kasutajate arvu vähenemine ning see, et atraktiivse sisu tootmine on muutunud järjest kallimaks.
- #2 Games Everywhere – Mängimine murrab üha enam massidesse. See toob omakorda turundajate vaatevinklisse mängustamise kui eduka meetodi uute kasutajate võitmiseks ning olemasolevate taasaktiveerimiseks.
- #3 Attention Brings Back the Essence of Advertising – järjest suurenev konkurents inimese tähelepanule nõuab veelgi suuremat vajadust mõõta, millele inimesed rohkem kui 2,5 sekundit tähelepanu pööravad. Alles pärast seda tekib inimesele reklaamist mõju.
Kaubandus
E-kaubandus jätkab tormilist arengut nii populaarsuse kui ka mitmekesisuse perspektiivist, laienedes e-poodidelt ka sotsiaalvõrgustikku, rakendustesse jne. Tarbijad saavad nüüd osta igal ajal ja peaaegu kõikjalt, sillutades teed nii jaemüügisaitidele kui ka rakendustele, mis laiendavad oma teenuseid ja pakkumisi, et rahuldada muutuvat tarbijanõudlust ja paindlikkust.
Brändid seisavad silmitsi väljakutsega suhelda oma tarbijatega, samal ajal planeerides ja kohandades küpsisteta tulevikku ning austades andmete privaatsust.
- #4 From Going Shopping to Always Shopping – Tarbijad saavad sooritada oste, sõltumata asukohast või ajast. Aktiivselt kasutatavate seadmete rohkus ning kasutajateekonna jagunemine nende vahel on viinud olukorrani, kus kauplejad peavad senisest enam tähelepanu osutama seadmeülese ostuteekonna sujuvuse tagamisele.
- #5 Retail Media Shakes Up Adland – Kaubandusplatvormid on muutumas üha enam ka reklaamplatvormideks. Kuna antud platvormid omavad reeglina hulgaliselt esimese osapoole andmeid oma klientide kohta, muudab see need erinevate brändide jaoks atraktiivseks reklaamkanaliks.
- #6 The Rise of the Super Apps – Mobiilirakenduste turg on arenemas vähem killustatuks – tavapärase olukorra asemel, kus üks rakendus täitis ühte eesmärki, on populaarsemaks muutumas super-rakendused, mis pakuvad kasutajale mitut erinevat funktsionaalsust.
- #7 No Way Back for Third-Party Cookies – Turg harjub endiselt mõttega küpsistekaugest tulevikust, mille tulemusel peavad turundajad senisest enam tähelepanu osutama esimese osapoole andmetele ning selle rakendatavusele.
Kogukond
Digitaliseeritud kogukonnad muutuvad jätkuvalt, peegeldades nii tehnoloogilisi kui ka ühiskondlikke muutusi. Sotsiaalmeedia platvormid võtavad kasutusele oma algoritmid, et julgustada kaasamist ning sotsiaalmeedias saavad aina hoogu juurde live sündmused. Inimesed saavad jälgida ja liituda ülemaailmsete kogukondadega, järgides isiklikke seisukohti jätkusuutlikkuse ja vastutuse kohta. Brändid peaksid aina enam kasutama võimalust suhelda oma kogukonnaga, et tugevdada sidet oma sihtrühmaga.
- #8 ‘Going Live’ goes a long way – Brändid ning platvormid rakendavad üha enam otseülekande funktsionaalsust, tekitamaks oma tarbijates kogukonnatunnetust ning huvi oma toodete vastu.
- #9 Responsibility takes centre stage – turundajatel on kandev roll demonstreerida ja kommunikeerida oma ettevõtte või brändi panust ühiskonda ja keskkonda, sest aina enam inimesi hindab seda ja teeb oma valikuid, milliseid tooteid ja teenuseid tarbida tulenevalt rohelisest mõtteviisist ja õiglasest maailma säästmisest.
- #10 Social algorithms give users what they don’t know they want – Sotsiaalmeediaplatvormid võtavad üha enam otsustusõigust tarbijatele kuvatava sisu osas endale. See viib olukorrani, kus tarbijad näevad platvormi poolt kureeritud sisu, mitte nende kasutajate sisu, keda nad jälgivad.
“Kuigi ka varasemad aastad on keskendunud andmetele, nende kogumisele ning rakendamisele, jätkab ka 2023. aasta tõenäoliselt seda trendi,” ütleb dentsu digiagentuuri iProspecti juht Roger Puks. “Kolmanda osapoolte küpsiste kadumisega hirmutamine on pannud enamus turundajaid mõtlema, kuidas end neist võimalikult vähesõltuvaks muuta ning see on omakorda tõstnud esimese osapoole andmete tähtsust ja toonud pildile uued terminid nagu zero party data. Kui siia pildile asetada ka kohustuslik GA4-le üleminek tuleval suvel, näeme loodetavasti üha enam turundajaid, kes asetavad senisest enam tähelepanu andmete kogumisele ning nende analüüsimisele. Loodetavasti näeme, et 2023. aastast kujuneb omamoodi senisest nutikama turundamise algusaasta.”